KATALOG
Wprowadzenie
Pomoc - FAQ
Zakupiono z dotacji BN
Twoje konto
-
Katalog okładkowy
-
Katalog KSIĄŻEK
-
Katalog MULTIMEDIÓW
-
Poczytalnia Na DVoRcu
Aktualizacje katalogów
Schowki czytelników
Najczęściej w schowkach
Zestawienia tematyczne
Najlepsi czytelnicy
Czytelnicy ebooków
Lista przebojów
Komentarze
Komentatorzy
Ostatnie komentarze
-
Powrót do BIBLIOTEKA
STATYSTYKI
Logowań: 365170
W tym dziś: 437
Zamówienia: 11
Rezerwacje: 2008
Komentarze: 2152
Przypisany awatar: 1078
Wysłanych SMSów: 9100
Karty z QRCode: 4169
Wypożyczonych ebooków: 1546
Zarezerwowanych: 37
Schowki (łącznie): 29015
Największy schowek: 539
Korzystających z nich: 3830
KATALOG CENTRALNY KSIĄŻEK
Inaczej przeżyta nowoczesność : O pisarstwie Andrzeja Bobkowskiego
AUTOR: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
POZ/ODP: | Maciej Nowak. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ADRES | Kraków : Instytut Literatury, 2020. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HASŁA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA | Książki. Literatura faktu, eseje, publicystyka. Publikacje naukowe. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DZIEDZINA: | Literaturoznawstwo | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
POWSTANIE DZIEŁA: | 2020 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WYDANIE: | Wydanie I. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPIS | 256, [8] stron, 24 cm. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KOD KRESKOWY INWENTARZ: | 109000764902 | 76490 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >> Wielką zaletą Inaczej przeżytej nowoczesności jest wyeksponowanie i analitycznie pogłębione ukazanie Bobkowskiego jako wybitnego artysty - Maciej Nowak dokonuje licznych i błyskotliwych mikroanaliz wybranych fragmentów dzieł, wpisuje je w konteksty sztuki polskiej i europejskiej, przywołuje ustalenia badaczy nowoczesności. Wiele tu stwierdzeń świeżych, odkrywczych, pokazujących autora Szkiców piórkiem w nowym i szerszym kontekście. Ważną część książki stanowi świetna analiza dziennika czasu wojny, równie zajmująco pisane są dokonania Bobkowskiego jako nowelisty, często - jak czytamy - znakomitego, wybitnego epistolografa, a także dramatopisarza, eseisty i publicysty. Dużą wartością monografii Nowaka jest to, że odwołuje się ona do tekstów dotąd niezbadanych, zwłaszcza archiwaliów z polskich, francuskich, amerykańskich i szwajcarskich bibliotek. Przywoływane są - w części o biografii Bobkowskiego - nawet relacje świadków z Gwatemali.prof. dr hab. Maciej UrbanowskiMamy do czynienia z monografią najwyższej próby. Książka nie jest obszerna - czyta się ją niemal jednym tchem! Niemniej otrzymujemy pełny, całościowy obraz dokonań pisarskich Bobkowskiego, rzucony na szerokie tło tego, co dziś nazywamy nowoczesnością. Lekkość, taneczna swoboda, z jaką Maciej Nowak porusza się po zawiłych obszarach biografii i twórczości pisarza - czujemy to od pierwszych stron rozprawy - mają twarde fundamenty w postaci wieloletnich kwerend i żmudnych studiów materiałowych. Dokonane przez badacza eksploracje w archiwach polskich i zagranicznych w radykalny sposób zmieniają nasz obraz zarówno biografii, jak i dzieł Andrzeja Bobkowskiego. Część monograficzną książki dopełnia pierwsza komentowana antologia tekstów Bobkowskiego, w wyborze i opracowaniu autora tomu.prof. dr hab. Wojciech Kudyba | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UWAGI: | Bibliografia. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: Biblioteka Krytyki Literackiej Kwartalnika Nowy Napis stanowią >>
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOSTĘPNOŚĆ: |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
REZERWACJE: OPERACJE: |
Język właściwie użyty : szkice o poezji polskiej drugiej połowy XX wieku
"Szkice o poezji polskiej drugiej połowy XX wieku "
AUTOR: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ADRES | Bielsko-Biała : Instytut Literatury ; Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej, 2019. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TEMATYKA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA | Książki. Literatura faktu, eseje, publicystyka. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DZIEDZINA: | Literaturoznawstwo | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZAKRES CZASOWY: | 1949-2000 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
POWSTANIE DZIEŁA: | 2019 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WYDANIE: | Wydanie I. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPIS | 404, [12] stron : portret ; 24 cm. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KOD KRESKOWY INWENTARZ: | 109000764995 | 76499 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >> Niniejszy tom obejmuje swym zasięgiem pełny horyzont czasowy dokonań badacza. Mieści zarówno wczesny szkic o poezji Tadeusza Różewicza (opublikowany w "Twórczości" w 1949 roku), jak i późne eseje ogłaszane na łamach "Tygodnika Powszechnego" na początku trzeciego tysiąclecia.Nie jest jednak systematycznym kursem historii literatury - staje się raczej wykładem prywatnym, tworzonym ze względu na osobiste fascynacje. Nie dlatego, by Błoński takiej syntezy stworzyć nie mógł, ale dlatego, że nie chciał. Zawsze podkreślał, że jego sposób obcowania z literaturą ma charakter afektywny.Bronił prawa krytyka do "zakochiwania się", do przywiązywania się do ulubionych autorów. Jak podkreśla Teresa Walas, "W polu jego zainteresowania pozostają już wówczas tylko ci autorzy, o których - jak mówi - może pisać poważnie". Co zdaniem Błońskiego decyduje o wadze, a więc i powadze twórczości poety?Czy ranga podejmowanych przez niego problemów? Horyzont (metafizyczny?) jego wyobraźni? Oto pytania, które będą nam towarzyszyć w trakcie lektury tego tomu. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UWAGI: | Streszczenie w języku angielskim. Spis treści także w języku angielskim. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: Biblioteka Krytyki Literackiej Kwartalnika Nowy Napis stanowią >>
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOSTĘPNOŚĆ: |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
REZERWACJE: OPERACJE: |
Liryka i polityka : Jacek Bierezin, Zbigniew Dominiak, Zdzisław Jaskuła, Witold Sułkowski : o twórczości poetów podziemnego pisma PULS
"Jacek Bierezin, Zbigniew Dominiak, Zdzisław Jaskuła, Witold Sułkowski : o twórczości poetów podziemnego pisma PULS"
"O twórczości poetów podziemnego pisma PULS "
AUTOR: | Tatarowski, Konrad Witold [>>] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ADRES | Bielsko-Biała : Instytut Literatury ; [Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej], 2019. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TEMATYKA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA | Książki. Poezja. Publikacje popularnonaukowe. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DZIEDZINA: | Literaturoznawstwo | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZAKRES CZASOWY: | 1972-2015 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
POWSTANIE DZIEŁA: | 2019 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WYDANIE: | Wydanie I. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPIS | 178, [16] stron, [19] kart tablic : faksymilia ; 24 cm. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SYGNATURA: | 821.162.1(091)-1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KOD KRESKOWY INWENTARZ: | 109000764964 | 76496 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >> Książka jest rodzajem monografii jednego, dość spójnego środowiska literackiego. Tworzą je czterej autorzy, połączeni pewnym podobieństwem życiorysów, miejscem zamieszkania, a także okolicznościami społeczno-politycznymi, w których przyszło im pisać.Najstarszy z nich, Witold Sułkowski, urodził się w 1943 roku; najmłodszy, Zdzisław Jaskuła - w 1951 r. Pierwszy z nich w Warszawie, ale zaraz po wojnie znalazł się w Łodzi, drugi - w Łasku, lecz (od rozpoczęcia studiów polonistycznych na Uniwersytecie Łódzkim) też był związany z Łodzią do końca życia. Jacek Bierezin i Zbigniew Dominiak byli łodzianami, razem rozpoczynali studia na UŁ w 1967 roku, a zatem kilka miesięcy przed wydarzeniami 1968 r., które wstrząsnęły ówczesnym życiem akademickim i artystycznym, a wraz z nimi podstawami gomułkowskiej "małej stabilizacji".Autorzy opracowania świetnie pokazują, w jaki sposób poezja wspomnianych autorów stawała się artystyczną konsekwencją sprzeciwu, a zarazem odpowiedzią młodej generacji twórców na ówczesną sytuację polityczno-społeczną; w jaki sposób świadczyła o wyborze etycznym - o imperatywie mówienia prawdy, demaskowania kłamstw komunistycznej nowomowy. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UWAGI: | Zawiera także antologię twórczości Jacka Bierezina, Zbigniewa Dominiaka, Zdzisława Jaskuły, Witolda Sułkowskiego. Bibliografia na stronach 6-7. [>>] Streszczenie w języku angielskim. Spis treści także w języku angielskim. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: Biblioteka Krytyki Literackiej Kwartalnika Nowy Napis stanowią >>
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOSTĘPNOŚĆ: |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
REZERWACJE: OPERACJE: |
Między bytem a niebytem : o twórczości Leszka Elektorowicza
"O twórczości Leszka Elektorowicza "
TWÓRCY: | Pokaż informacje [>>] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ADRES | [Warszawa] : Instytut Literatury ; [Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie], 2020. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TEMATYKA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA | Książki. Literatura faktu, eseje, publicystyka. Poezja. Proza. Publikacje naukowe. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DZIEDZINA: | Literaturoznawstwo | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZAKRES CZASOWY: | 1924-2019 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
POWSTANIE DZIEŁA: | 2020 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WYDANIE: | Wydanie I. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPIS | 192, [16] stron ; 24 cm. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KOD KRESKOWY INWENTARZ: | 109000765022 | 76502 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >> Próbę umieszczenia twórczości Leszka Elektorowicza na mapie polskiej literatury współczesnej wypada rozpocząć od zaprzeczeń. Autor "Przechadzek Sylena" nie należał do żadnej grupy literackiej, nie próbował też umieszczać swej twórczości w obrębie powojennych nurtów literackich. Wiele wskazuje na to, że od początku świadomie stronił od działań zespołowych, unikał wiążących się z tym zaangażowań ideologicznych. Prawdopodobnie już od czasu debiutu zdawał sobie sprawę, iż to właśnie rola outsidera i pewnego rodzaju odosobnienie pozwalają na wypracowanie własnego, indywidualnego sposobu widzenia świata oraz stylu literackiego, niezależnego od polityki literackiej władz PRL. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UWAGI: | Drugie miejsce wydania i nazwa drugiego wydawcy na podstawie serwisu e-ISBN. Bibliografia na stronie 61. Streszczenie w języku angielskim. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: Biblioteka Krytyki Literackiej Kwartalnika Nowy Napis stanowią >>
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOSTĘPNOŚĆ: |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
REZERWACJE: OPERACJE: |
Ocalone, nieuśmierzone... : o twórczości Włodzimierza Odojewskiego
"O twórczości Włodzimierza Odojewskiego "
TWÓRCY: | Pokaż informacje [>>] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ADRES | Kraków : Instytut Literatury ; Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2019. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TEMATYKA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA | Książki. Proza. Publikacje popularnonaukowe. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DZIEDZINA: | Literaturoznawstwo | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZAKRES CZASOWY: | 1930-2016 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
POWSTANIE DZIEŁA: | 2019 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WYDANIE: | Wydanie I. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPIS | 115, [13] stron ; 24 cm. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SYGNATURA: | 821.162.1(091)-3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KOD KRESKOWY INWENTARZ: | 109000764940 | 76494 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >> Jeśli do rąk polskiego czytelnika nie trafiło dotąd popularne opracowanie poświęcone znanej i cenionej twórczości Włodzimierza Odojewskiego, to książka Wiesława Ratajczaka wypełnia ów brak z naddatkiem. Szczupłe ramy opracowania nie pozwalały na zbyt obszerną narrację, mamy więc do czynienia z ujęciem aspektowym. Ratajczak wybiera jeden, ważny dla pisarza problem i to jemu poświęca najwięcej uwagi. Znawców twórczości Odojewskiego nie zdziwi fakt, że wybranym przez badacza aspektem jest pamięć. Poznański historyk literatury odsłania motywacje skłaniające prozaika do koncentracji twórczości wokół kwestii pamięci historycznej, widzianej przez pryzmat konkretnego ludzkiego losu. Okazuje się, że sprawa ta jest dla pisarza ważna także ze względu na toczącą się walkę o symboliczne panowanie nad przeszłością narodów i państw. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UWAGI: | Zawiera także antologię utworów Włodzimierza Odojewskiego. Bibliografia na stronie 61. Streszczenie w języku angielskim. Spis treści także w języku [>>] angielskim. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: Biblioteka Krytyki Literackiej Kwartalnika Nowy Napis stanowią >>
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOSTĘPNOŚĆ: |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
REZERWACJE: OPERACJE: |
Poeta niemodny : o twórczości poetyckiej Jana Lechonia
"O twórczości poetyckiej Jana Lechonia "
AUTOR: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ADRES | Kraków : Instytut Literatury, 2020. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TEMATYKA: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA | Książki. Poezja. Publikacje naukowe. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DZIEDZINA: | Literaturoznawstwo | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZAKRES CZASOWY: | 1899-1956 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
POWSTANIE DZIEŁA: | 2020 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WYDANIE: | Wydanie I. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPIS | 105, [19] stron ; 24 cm. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KOD KRESKOWY INWENTARZ: | 109000765039 | 76503 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TREŚĆ: Pokaż informacje o treści pozycji >> Choć o Lechoniu napisano już tysiące stron, a ostatnio niezwykłą popularnością cieszyły się jego pisma intymistyczne, opracowanie Wacława Lewandowskiego udowadnia, że wciąż poruszamy się wśród klisz i stereotypów, które raczej utrudniają, niż ułatwiają dostęp do skomplikowanej tkanki życia i twórczości skamandryty. Badacz z powodzeniem zagląda pod powierzchnię utartych sądów, ukazując, w jaki sposób polska krytyka i historia literatury powielały czytelnicze intuicje pierwszych odbiorców dzieł Lechonia. Opracowanie przynosi nie tylko mądre, wyważone odczytanie skomplikowanej biografii pisarza, nie tylko śmiałą, świetnie napisaną syntezę głównych kręgów twórczej aktywności poety, ale także dociekliwe, fascynujące i odkrywcze interpretacje ważnych i popularnych utworów autora "Karmazynowego poematu". | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UWAGI: | Bibliografia na stronie 55. Streszczenie w języku angielskim. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SERIA: Biblioteka Krytyki Literackiej Kwartalnika Nowy Napis stanowią >>
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOSTĘPNOŚĆ: |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WYPOŻYCZYŁ: | Na kartę 024635 od dnia 2024-04-29 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
REZERWACJE: OPERACJE: |
|